pondělí 2. listopadu 2009

The Wall On Thin Ice

Nestává se mi moc často, abych šel na nějakou hudební akci bez přemýšlení a nakonec odcházel hodně naštvaný. V sobotu se mi to stalo poprvé v životě, když jsme se společně s bráchou vypravili do pražské O2 Arény na slavné rockové představení Pink Floyd The Wall v podání Filipa Benešovského a spol. (Můj příspěvek o Australanech v Ostravě zde.)

Nedá mi, abych nezačal tím, co koncertu předcházelo. Ve čtvrtek vyšel s autorem projektu Filipem Benešovským rozhovor o celé akci. Překvapilo mě na něm několik věcí. Především to, že se srovnával s The Australian Pink Floyd, což je nejlepší světový revival posvěcený samotnými členy Pink Floyd. Ono to možná nebylo ani tak srovnávání jako povyšování se. Po těchto slovech v novinách a masivní reklamní kampani jsem v sobotu čekal něco nezapomenutelného, zvlášť když se to bude odehrávat v největší hale v zemi a nejluxusnější v Evropě. Zvlášť, když jsem The Wall v podání Aussies viděl letos v únoru v Ostravě a byl jsem jim naprosto uchvácen i několik měsíců poté.

První, co mě udivilo, bylo to, že pořadatelé, ač bylo vyprodáno, neprodávali lístky na vrchní patro haly. Jejich chyba, myslím, že by prodali místa i tam. Ale o výdělek jim podle vlastních slov nešlo, chtěli spíš vyjádřit smysl a poslání představení, narozdíl od Aussies, kteří to berou jako práci.
Samotný začátek byl docela rozporuplný. Po úvodní When The Tigers Broke Free nastala několikaminutová pauza, zřejmě zaviněná technickými problémy. Koncert se poté rozběhl úvodním songem What a Wonderful World (v cover verzi), který samozřejmě v The Wall nemá co pohledávat, ačkoliv je to nádherná skladba. Na konci In the Flesh? se zaseklo letadlo, které mělo proletět arénou a explodovat a v tu chvíli jsem z toho všeho začal mít docela špatný pocit, který by Zdeněk Pohlreich charakterizoval větou: "To je ale průser!"

Zvukově to taky nebylo nic moc, alespoň na našich místech v 18. řadě na ploše uprostřed. Kvadrofonní zvuk využili muzikanti asi jen dvakrát a většinu času navzdory počtu nástrojům, které byly v mnoha případech zdvojené, až ztrojené se ven linul nerozeznatelný lomoz. Kvalita hudebního výkonu nebyla špatná, možná je to O2 Arénou, protože výtky k její akustice už jsem slyšel hodněkrát, ale teprve teď jsem tam byl na koncertě. Možná to bylo i docela slabou aparaturou. Podle mě velikost reproduktorů příliš neodpovídala velikosti prostoru.

Co se týče jednotlivých výkonů, tak ty byly docela dobré, až na neobvyklá aranžmá některých skladeb a zpěv Michala Malátného. Jeho podání Comfortably Numb, při kterém zapomněl text, bylo hrozné (slabé slovo) a písničku zachránil snad jen kytarista svým úžasným sólem. Právě tohle sólo spolu s dvěma menšími Radima Hladíka mi utkvěly jako jediné pozitivní vzpomínky na večer. A jedině Comfortably Numb mě přinutilo, abych po půlce rozladěný neodešel domů pustit si radši záznam The Wall od Floydů. Nelíbily se mi ani zbytečné proluky mezi skladbami. The Wall se má hrát jako celek a vzhledem k počtu muzikantů nemohl být problém v tom, aby někdo proluku, kdy si mění hudebníci kytary, podložil hudbou.

Jedním z lákadel měla být i audiovizuální show, která nemá obdoby. Diváci měli být svědci stavby zdi, tak jako u představení Pink Floyd, narozdíl od Aussies, který ji stavěli jen na promítačce, což Filip Benešovský použil, jako jeden z argumentů proč budou lepší (ne-li jako jediný). Zeď se sice stavěla, ale bedňáci nebyli příliš sehraní a největší překvapení přišlo po přestávce, kdy byla zeď opět rozebraná, takže ji pak na konci před soudem museli narychlo dostavovat. Celé to podtrhla situace, kdy zedníci přinesli dvojcihlu, která měla držet cihly nad okýnkem. Protože jedna strana nebyla dostavěná, tak ji prostě nechali stát (opravdu stát!) uprostřed (mimochodem, to byla asi jediná chvíle v celém koncertu, kdy nebyl F. B. vidět) a spokojeně šli pro další cihly. Celé stavění zdi na mě působilo dojmem ukrajinských dělníků, kteří se na lešení teprve domlouvají, jak ten barák vlastně postaví a kde bude obývák.

Ještě bych přidal jednu výtku – anglická výslovnost. Přišlo mi, že jediný, kdo to umí je ten vlasatý týpek, který hrál na akustiku. Jako hudba krásná všecko, ale jenom do chvíle než někdo otevřel hubu, to mi to hned zkazilo… Naštěstí v Comfortably Numb se při sólu nezpívá. Chápu, že to jsou Češi a je to pro ně druhý jazyk, ale pokud to chtějí dělat pořádně, tak by na tom měli máknout.

Nechci, aby tohle celé vyznělo tak, že The Wall od Filipa Benešovského je hrozná, strašná a měli by ji zakázat. Spíš mi vadí nafouknutá bublina okolo představení, které nakonec vůbec nesplnilo mé očekávání. Obdivuju nadšení a podmínky v jakých vznikalo, ale pokud chce někdo hrát v O2 aréně něco, co tu ještě nebylo, tak by měl mít nějakou úroveň. A ne si hrát na mistry světa, že nikdo nebude lepší, ani "nějaká australská kapela" (takhle nazval APF Benešovský na tiskovce před koncertem). Kdo z vás by dal za představení ochotníku 800? A přitom přesně tohle The Wall připomínalo. Závěrečná NEděkovačka věnovaná lidem, kteří nechtěli s hudebníky hrát (a podle mě dobře udělali), a narážky na TV Nova a Karla Gotta už byly jen posledním hřebíček do rakve, kam bych The Wall 2009 v O2 Aréně uložil a nechal spát, jako jeden z dalších nepovedených pokusů být počesku světový. Angličani by řekli: "Good enough". Ale pro mě je to na tohle přeci jen málo.

A drobný bonus – bylo to teprve jeho 6. vystoupení s The Wall (už nevím kde jsem to dočetl, snad někde ve vzkazech na jejich webu)

A jako druhý bonus rozhovor přikládám rozhovor s Filipem Benešovským na iDnes, o kterém se zmiňuji v článku. http://kultura.idnes.cz/hudba.asp?c=A091028_235734_hudba_ob

Napsáno ve spolupráci s bráchou Michalem.

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...

Jéžiš, sorry, ale Ty jsi vůbec nepochopil, o co v té aréně šlo... Vůbec jsi ani nepochopil ty rozhovory s Filipem, jak to myslel. Nepochopil jsi tu pauzu na začátku, že byla záměrná a měla svůj význam, další věc, která Ti vůbec nedošla, byla, že na té neděkovačce byl muzikant jen jeden, zbylí dva nebyli muzikanti - nedošlo Ti, že Zeď je tak tematické dílo, ke kterému se tohle vyjádření hodí, když k to mu je příležitost? Nenapadlo Tě, že když se zasekne letadlo, tak je to technický problém, který se může stát komukoliv - že to alespoň dokazuje, že jsme lidi a ne stroje, i v tomhle jsem to viděla jako tematickou součást. Že Michalovi vypadnul na chviličku text - hm, Floydům se to nikdy nestalo? Víš, ono stát v největší hale před tolika tisíci lidí není žádná prdel pro nikoho.
Nelíbila se Ti stavba zdi? Zkoušel jsi někdy postavit z cca 250 cihel stavbu tak, aby jsi s určitou správnou cihlou sel v tuhle chvíli stavby, položil ji tam a tam a pak se vrátil, aby jsi ji položil na centimetr přesně, aby jsi věděl, kdy máš skončit, aby celá práce dopadla tak, jak má? Ti kluci tam odvedli výkon, který celé dny nacvičovali v zimě ve skladech O2 areny, každý moc dobře věděl, co dělá, a která cihla je mu určena. Nedošlo Ti, že si klidně radši mohli sednout do hlediště, aby si užili celý koncert, ale místo toho tam pobíhali a strachovali se, aby Ty a ostatních cca 9000 lidi jste měli pěknou podívanou? Nenapadlo Tě snad, že chladná reakce publika byla i pro to, že prostě nevěděli, co mají dělat, když se v nich začali rozbíhat ty emoce? Tohle se totiž při díle jako je Zeď stává, to je účel. Pokud vezmu Filipovy narážky na TV Nova Karla Gotta - Ty jsi to necítil, jak to bylo myšlený a proč to tam bylo? Nechápeš snad, že The Wall je dílo, kde si člověk nejvíc otevřeně stěžuje na to, co jsou pro něj cihly v té zdi nekomunikace?
O tom, že samotní PF posvětili revival Australanů: no, zřejmě si prošvihl to, že Nick Mason udělal to samé u Filipovy Zdi, že na pódiu se v sobotu objevil Harry Waters, který se svým otcem odjel dvě poslední světová turné, a sám byl v sobotu tímhle koncertem nadšen.

Víš, já se ve Tvém případě nedivím, že Ti přišel koncert The Wall od Australanů lepší, Ty jsi totiž vůbec nepochopil, o čem Zeď má být, proto Ti to v únoru stačilo – velké turné, The Wall den co den, krásně zahraná, ano, sic bez emocí a suše vyjádřená, ale je mi jasný, že pro Tebe to bylo možná až moc i tak…

Anonymní řekl(a)...

Danielo, tleskám... Mluvíš nám z duše. Jana

Anonymní řekl(a)...

Danielo, přesně tak!
Autor tohohle "článku" vůbec neví, co je The Wall, zná ji snad jen ze studiových nahrávek nebo cover verzí.
Nezná, o čem má být koncert. Když je někdo tak chytrej, ať si zkusí vytvořit takovouhle akci, strávit u toho od rána do noci celý rok.
Ta pauza na začátku byla naschvál...
Zkus si, někdy přečíst překlad Zdi, jelikož anglicky asi neumíš, a zapřemýšlet se nad tím.
Možná ti to doje.
Zvláštní, že jsi se pod článek ani nepodepsal.

Anonymní řekl(a)...

je úžasné, jak umíš barvitě prezentovat své zhnusení, ale pod svůj článek nenapíšeš ani vlastní jméno...a naprosto souhlasím s Danielou, o kvalitě a poselství koncertu také svědčí fakt, že kam mé oko dohlédlo, nebylo člověka, který by při potlesku nevstal a nejásal; na druhou stranu na Australanech jsem v únoru také byl - všiml sis těch davů valících se z arény už po dvaceti minutách hraní? Na tom asi něco bude...

Kačer řekl(a)...

Anonym řve: "Podepiš se!" Vtipné.

Kačer řekl(a)...

Anonymní číslo 3: Na Australanech jsme si toho davu nevšimli také proto, že jsme byli uchváceni muzikou. V Praze jsem si stihl detailně prohlídnout systém uchycení střechy.

Anonymní řekl(a)...

Škoda že se neumíš podepsat, jediné jméno je brácha Michal. Udivují mě některé příspěvky a tento k nim patří.Za sebe mohu říci jediné, nemůže se vše povést na 100% I tak to byla bomba, zpracování, titulky, scéna, zvuk.Ti lidé do toho dali vše, svůj um, čas atd.. Zaslouží náš obdiv, je jasné že se najdou kritici, ale bude to jen kvákání žab. Je jasné, že jsme všichni nemohli sedět na dobrém místě a slyšet zvuk tak, aby to bylo pro všechny stejný. Jako pocta k výročí "The Wall" to bylo úctyhodné a srovnatelné s původním originálem, který stejně nikdo z nás nezná!!! Byl jsem na několika koncertech, které prezentovaly "Zeď", každý byl jiný a měl jinou, neopakovatelnou atmosféru, ale všechny byli super. Berlín 1990 (viděl a slyšel jsem ho 2x, generální zkoušku a druhý den koncert), Australian Pink Floyd, Filip Benešovský. Tak jako koncert Pink Floyd na Strahově, či Rogera Waterse v Sazka aréně. To jsou věci, kterých se musíš zúčastnit. Každý z těch koncertů byl jiný, ale všechny dokonalé!!! Tolik můj názor. Ivoš Vít

Anonymní řekl(a)...

Kačere, nejsem bloger a nevyznám se tady, proto ten anonym...mimochodem co kdybys místo takovýchto infantilních připomínek komentoval to co jsem napsal k věci? Michal

Anonymní řekl(a)...

Autorovi : Jeste, ze neni stredovek, to uz byste se s brachou smazili na hranici a zdejsi diskutujici by prikladali :-) Me by tam asi hodili za vama, protoze se s vasima nazorama v zasade shoduju ...
Pavel

Unknown řekl(a)...

Tak koukám, že můj názor tady vzbudil celkem zajímavou diskuzi, což je dobře a bylo by špatně kdybychom 20 let poté nemohli vyjádřit svůj názor. Já jsem to udělal, akorát jsem nepočítal s tak ostrými slovy z řad ostatních. Ale budiž. Tak snad, abych se jednotlivě vyjádřil.

Daniela: Ti kluci, kteří tohle celé udělali mají můj obdiv, opravdu na české poměry a podmínky, které měli odvedli dobrou práci. O chladném publiku jsem pokud vím nemluvil a přišlo mi naopak, že všichni byli nadšení. Já až tak moc prostě ne. Myslím si, že moc dobře vím, o čem The Wall je, ale to nemusím nikomu vysvětlovat a dokazovat. Když jsem byl na Australanech, tak mě to vtáhlo dovnitř a to tak, že jsem během toho představení několikrát brečel, i když někteří tvrdí, že to dělaj pro peníze a nejdou z nich emoce. Jde hlavně o to, že když udělám mega akci v O2 aréně, tak čekám něco navíc. V téhle hale hrajou jen ti nejlepší z nejlepší a myslím, že tak to je správně. Podle mně ač to bylo, jak říkám na české poměry dobré, tam kluci ještě nepatří. Třeba jednou přijde jejich čas. A rozhodně kdybych nebyl na Aussiech v únoru, tak jsem nadšený. Bohužel, nebo bohudík jsem je viděl.

Anonym 1: Já jsem se podepsal, je to malým písmem pod článkem. Ale pro jistotu jmenuju se Radek Wiglasz. Jinak opravdu bych nikdy nic takového nedokázal, ale vím co to je za práce dělat nějaké vystoupení.

Anonym 2: Tak zhnusení je asi přehnané, ale budiž. Možná jsem to moc vyostřil, ale napsal jsem to po dvou dnech, tak jak jsem to cítil. Měl jsem pocit, že to všichni až moc chválí a já mám prostě jiný názor. Kdybychom se všichni plácali, jak jsme dobří a nejlepší, tak skončíme blbě. Na Aussiech jsem byl v Ostravě a dvakrát bylo vždycky vyprodáno a nikoho odcházet jsem neviděl. A na únor už je zase vyprodáno, co mám informace. Ještě bych dodal, že jsem v sobotu jel kvůli Wall 400 km z Karviné a opravdu se těšil do poslední chvíle.

Ivoš Vít: Neberu ti tvůj názor. Jen to vidím prostě trochu jinak. Každý jsme jiný a vnímáme věci jinak.

A byl bych rád kdyby se tahle diskuze nesla v duchu diskuze a ne formou útoků. Všichni jsme lidi, všichni máme nějaké zájmy, koníčky, něco se nám líbí a díky Bohu nejsme stejní. Protože těmihle útoky mezi sebou akorát stavíme tu "ZEĎ".

Anonymní řekl(a)...

Radku, já Ti neberu Tvůj pohled na věc, jen se nediv, že i ostatní jsou útoční po Tvém článku, konstruktivní kritika může být v pohodě, pokud nezačneš používat slova jako "huba" at. na představení, kam s pokorou přijela nejedna legenda českého bigbítu... To by možná chtělo trochu víc úcty. Píšeš, že o pořádání koncertu něco víš? Kolikrát jsi zkusil tohle?
píšeš:Podle mně ač to bylo, jak říkám na české poměry dobré, tam kluci ještě nepatří. Třeba jednou přijde jejich čas....
Pokud do areny nepatří jména jako např. Dragoun, Kluka, Benešovský, Hladík, Neckář, Kopřiva a další, tak nevím, koho bys tam z českých luhů a hájů chtěl dát, kdo by Ti vlastně byl dost dobrý...

tomkov řekl(a)...

Ono stačí když někdo hodnotí výkon aparatury její velikostí..... To jen k tomu,kolik toho autor asi o koncertech ví.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Radku, to jméno jsem pod článkem našel později, jsem si jist, že když jsem článek četl poprvé, tak tam žádné nabylo. No nic, každý máme na věc jiný pohled a ve svobodném světě má každý právo vyjádřit svůj názor, i když se to ostatním nelíbí. Vlastně je dobře, že se o koncertě mluví a píše. Ať kladně či záporně, vše má cenu. Úplně nejhorší by bylo, kdyby nebyla vůbec žádná reakce. Když už jsme u koníčků, tak ten můj je muzika. Když mě popadne tak jezdím po dobrých koncertech po celém světě. Čechy, Slovensko , Maďarsko, Německo, atd... Nejdál jsem byl na Ozzym v Kanadě. Mějte se - Ivoš Vít

Anonymní řekl(a)...

"The Wall se má hrát jako celek a vzhledem k počtu muzikantů nemohl být problém v tom, aby někdo proluku, kdy si mění hudebníci kytary, podložil hudbou."

Super nápad. Příště vím, že když bude na podiu 5 vteřin ticha, mám zahrát nějakou pěknou písničku. Což takhle třeba "kde se pivo pije" nebo "ještě jsem se po špenátu nepos...."? Delší pauzy byly součástí scénáře.

Když hraješ na živo, pouze s ruchy, může se Ti snadno krátká proluka stát (Eric Clapton je měl.... je proto hlupák co tomu nerozumí?). Playbackové "kapely" proluky nemají, Mají také lepší zvuk, neb nejsou přeslechy apod..... Doporučuji Ti jejich návštěvu, protože mi stejně přijde, že rozdíl nepoznáš. To usuzuji z toho, že jsi sice VIDĚl, že nástroje jsou zdvojené či ztrojené, ale už si NESLYŠEL, že každý nástroj hraje jíný part (to proto, že nebyly předtočené jako v australské verzi).

Angličan (Harry Waters) , možná k Tvému překvapení, nehodnotil koncert jako "Good enough", ale podstatně vřeleji.

Co se týče aparatury: opět hodnotíš pouze vizuálně. Aparát nemusí být největší, any byl nejsilnější. Když by ses obtěžoval přijít blíž k bednám, a přečetl sis co se na nich píše, třeba by Ti došlo, že se nehrálo hlasitěji proto, aby bylo v O2 boudě alespoň trochu rozumět tomu, co se hraje. Pokud zrovna na Tebe vyšlo místo s blbou akustikou, je mi to líto. Já si kupuji lístky poblíž mixu. Zkus to taky.
K tomu ještě tolik : chápu, že o akustice nemusíš povinně vědět všechno, ale když už se do toho opíráš, budu Ti odporovat: Co by asi udělalo s už tak dost příšernou akustikou O2, kdyby se otevřely vrchní patra?

Jsem rád, že jsi na koncert přišel, mrzí mne, že Tě zklamal. Jen prosím piš o věcech, o kterých nevíš moc s trošku větší pokorou.

Dík

Jakub Zomer

Kačer řekl(a)...

Já bych to (za sebe) shrnul takto: nedokázalo mě to vtáhnout, což se mi na žádném koncertě ještě nestalo. Nevím proč, ale mezi mnou a koncertem byla "zeď". Něco tam prostě bylo hodně špatně. Po začátku In The Flesh? jsem si říkal, jo to je ono, akorát onen zázrak se nějak nekonal. U Australanů před necelými dvěma lety jsem byl po tomhle úvodním kousku jako u vytržení, v únoru taktéž, teď v Praze ne.

Asi tam bylo moc různých rušivých prvků, které tu zeď stavěly (sem tam nějaká chybka, letadlo, dlouhé pauzy mezi songy, kde je nečekám, sem tam ta výslovnost, "nezvyklé" podání...).

Nelíbilo se mi to surové podání, jsem spíš pro to uhlazenější. Teď se do mě klidně opřete, že to je o emocích, jenže mně to tam prostě nehrálo. I ve filmu byla hudba i zpěv uhlazenější a myslím, že to je lépe takto, vzniká tam ten kontrast mezi podáním a obsahem, který to ještě umocňuje.

Když jsem viděl film poprvé, chvílemi jsem brečel, týden jsem měl depku. Když si to pustím teď z CD/DVD je to podobné. Po Australanech jsem nedokázal poslouchat nic jiného, pustil jsem si (znovu) ten film... Teď v O2 aréně se kouzlo nestalo, dál si spokojeně poslouchám U2, na kterém se vezu od srpnového koncertu...

Unknown řekl(a)...

Můj brácha (Kačer) to v posledním komentáři shrnul asi nejlíp a podepsal bych se pod to.
Ještě teda odpovím na ty poslední komentáře:
Daniela: Tyhle lidi uznávám taky a O2 arénu si zaslouží. Ale třeba Radim Hladík odehrál tak pět minut a to s bouřlivým aplausem. Ale prostě tohle The Wall tam podle mě ještě nepatřilo.
Ivoš: Je možné, že jméno tam nebylo. Upravoval jsem nedávno design a mohlo to zmiznout. Ale rozhodně se za svůj názor nestydím a nebudu se schovávat na internetu.
Jakub: Ne, opravdu nerozumím aparatuře. Napsal jsem to jen jako svůj názor. Proto jsou blogy, aby člověk mohl vyjádřit svůj názor. V článku v médiích bych byl rozhodně opatrnější.

Jinak díky za komentáře. Jenom mě mrzí, že jsem vám nedokázal asi vysvětlit svou hlavní myšlenku, a sice to, že podle mě vystoupení nebylo tak dobré, aby mělo takovou mediální podporu a hrálo se v O2 aréně. Podle mě se ta očekávání prostě nenaplnila.

Taky jsem tohle nepsal jako článek do médií. Prostě jsem vyjádřil jen své pocity z představení, laické a snažil se svými psanými myšlenkami, proč jsou jaké jsou. Hudbě asi nerozumím, tak jako někteří z vás, ale dokážu poznat, jestli mě něco vtáhne dovnitř nebo ne.

A jestli jsem vám zkazil svým názorem náladu, tak se omlouvám. Ale jestli někdo nějakým způsobem vystupuje, tak musí zapomenout na to, že ho všichni budou plácat jen po zádech. Kritika tady bude vždycky. A možná je to dobře. Snad jsem si nedovolil tak moc.

Adam Prentis řekl(a)...

Na koncertě jsem nebyl, ale kritický pohled je dobrý - burcuje kritizované k sebezdokonalení (mají-li tu zde zprofanovanou pokoru) :)