neděle 26. října 2008

Tiché hřmění

Zbývá jen 10 dní. Těším se na to setkání, jako se malí caparti těší na pouť. Bude to už počtvrté, a přesto se těším s přibývajícím počtem našich shledání víc a víc. Ale tentokrát to bude hodně zvláštní a jiné.
Když jsme se střetli poprvé, moc jsme se ještě neznali. Bylo to takové oťukávání. Teprve na konci jsme pochopili, že si báječně rozumíme. Trvalo to však další 4 roky, než jsme se znovu viděli. Každý jsme byli už trochu jinde, snad jsme i dospěli. I místo našeho setkání bylo noblesnější. Ale už od prvního momentu jsme opět cítili tu vzájemnou přitažlivost, to mrazivé chvění. Bylo jen těžko k uvěření, že ty tři společně prožité hodiny utekly jako voda v Rubikonu.
Dlouho jsem na ty chvíle nemohl zapomenout. Rozhodl jsem se, že při první možné příležitosti udělám maximum proto, aby se to opakovalo. A po půlroce jsem se dočkal. Bylo to opět úžasné. Jen ta sladká tečka na konci chyběla. Teď už to bude snad i s ní!

První rande

Poprvé jsem tuhle partu kluků z Ostravy a okolí zaregistroval před 7 lety, když vydali své první album Magnetické pole. Lolita se mi nesmazatelně vryla do hlavy a vzpomínám si, jak jsem si jejím zpěvem zkracoval nepříjemné chvíle při dlouhých stoupáních na kole na dovolené o rok později na Šumavě (Jo, mlel jsem z posledního, ale zpíval jsem si do rytmu šlapání:"Brány nocí...," a docela to pomáhalo:))



Pak přišla deska V siločarách s Obchodníkem s deštěm a od té chvíle patří Kryštof k mým nejoblíbenějším kapelám. A přesto, že se mí oblíbení interpreti často mění, band kolem Richarda Krajča zůstává v mé topce neustále.



Pokud bych si měl ze všech čtyř řadovek vybrat svou nejoblíbenější, byl by to určitě Mikrokosmos, třetí studiové album Kryštofů, pro svůj až melancholický zvuk plný smyčců a taky nekomerčnost, kterou deska potvrdila tím, že až na Srdce se žádná z písniček příliš v rádiích nechytla. Přitom podle mě patří například Kruhy z duhy, Zrcadlení, Motýlek a Stár k tomu nejlepšímu, co Kryštof vydal.



Alea Iacta Est

Ze světa: Dne 13. 10. 2006 bylo šest českých občanů spatřeno u severoitalské řeky Rubikon. Skupina ve složení Nikolaj Arichtev, Nikolas Grigoriadis, Evžen Hofmann, Richard Krajčo, Nikos Petros Kuluris, Ondřej Kyjonka nebezpečně hazardovali se svými životy, když se pokoušeli řeku přebrodit v místě, kde má řeka velice silný proud, Naštěstí se nikomu z nich nic nestalo a italská policie je pouze deportovala zpět do země a udělila pořádkovou pokutu.

Pořádný komerční úspěch potkal tuhle šestici muzikantů až s čtvrtou deskou s osudovým názvem Rubikon. Skupina bájnou řeku v pořádku překonala a definitivně se dostala do povědomí všech hudebních fanoušků v Česku. Skvělou hudbu doplnily skvělé texty Richarda Krajča a úspěch se musel zákonitě dostavit. Deska plná hitů jako je Svědomí, Rubikon či První veselá přinesla kapele taky zisk několika Andělů.



Z téhle desky patří k mým nejoblíbenějším Ostravaczech a doufám, že jej kluci v Lucerna Music Baru zahrajou! (Zvlášť, když den předtím porazí na Bazalech jistě Baník Spartu. Zakřičet si v Praze Baník je král s minimální možností dostat přes hubu je můj velký sen a ona sladká tečka:))) A druhá, pro mě osudová, Jízda v protisměru. V téhle písni je skryto tolik deprese, slz a beznaděje, až se zdá, že je to téměř nemožné. Ale mě vždy dokonale pomáhá k tomu, abych se odrazil od dna a dostal se zpět do pohody.



A pak přišla už bestofka s výběrem 13 nejlepších písní plus dvě novinky - Plán a Atentát, s ní Akustik Tour, které se stalo jistě jednou z hlavních hudebních událostí loňského roku. Měl jsem možnost se zúčastnit závěrečného koncertu ve Stavovském divadle v Praze a byl to fakt nezapomenutelný zážitek. Jestli někdo do té doby pochyboval, jestli jsou opravdu nejlepší kapelou v zemi, tak na tomto turné to Kryštofi potvrdili (ve vší úctě ke Kabátům, Chinaskám, Support Lesbiens a dalším).



Budoucnost

Další album vyjde až na konci roku 2009, ale už teď se v rádiích objeví nový singl Tak nějak málo, který bude i ústřední písní seriálu ostravského studia ČT Proč bychom se netopili. A na některých současných koncertech hrává Richard Krajčo novou píseň, která by mohla nést pracovní název Ráno.

Právě ta má podle mě obrovský potenciál stát se další obrovskou peckou a dá se na ní dobře demonstrovat, proč mám Kryštof tak rád. Richard Krajčo totiž dokáže napsat text plný emocí a přitom ne tak stupidně a jednoduše, jako je to například v případě zahraničních interpretů (Už jste si zkoušeli překládat třeba hit Enriqua Iglesiase Hero a dokážete si představit, že by ho někdo z našich interpretů přezpíval?). Každý si v jeho metaforách může najít to své, o čem píseň je. A to je na tom to kouzelné. Takže 4. listopadu v Lucerna Music Baru nashledanou! A jako ochutnávku přidávám ono Ráno, co mám zakázáno...




Poznámka: Většina videí je z pořadu Kryštof pomáhá dětem, nebo tak nějak.

Žádné komentáře: